Jumaat, Julai 24

Kenapa?

Assalamualaikum.....

Segar...
Selepas menghirup secawan kopi tongkat ali dan menyedut asap rokok winston 14 merah dalam2,baru aku sedar yang aku sedang berada di pagi Jumaat,24.07.09.
Apa yang menarik dengan tarikh tu?takdepape pon sebenarnya...hehehe.

Okay....
Aku ade sesuatu yang menarik untuk diceritakan hari ini,bagi aku mungkin...bagi orang lain aku tak tahulah.
Beberapa hari lepas,aku membaca 1 artikel yang agak menarik,aku cukup tertarik dengan tajuk artikel tu,"Nasib Baik Bawa Banyak Buku"....menarik tak?Tajuk tu dah cukup buat aku tertanya2 apa isi kandungan artikel tu,dengan gambar anak2 kecil mengendong beg sekolah menaiki jejantas.Aku tanpa melengahkan masa terus saja membaca artikel tu.Bermula dengan si penulis bercerita mengenai diri beliau semasa beliau bersekolah dahulu,dengan hanya menggunakan papan batu untuk menulis,mengeja dan mengira,kepada buku pertama di dunia,buku undang2 Hamurabi,kepada satu generasi yang kini dibebani oleh buku2 yang tebal,setebal buku yellow pages(ni aku yang cakap okay...haha).
Kenapa?aku rasa itu persoalan paling tepat untuk diajukan oleh si penulis mengenai buku2 yang tebal dan berat yang dikendong oleh para murid sekolah sekarang.Pertama,beliau berfikir bahawa tujuan buku2 setebal tu adalah untuk membina 1 generasi bijak pandai,yang hebat dari segala ceruk ilmu,lahir satu generasi yang cemerlang,namun... beliau tidak nampak karya2 agung yang lebih hebat atau setanding dengan karya Hikayat Hang Tuah,atau lahir 1 teori2 hebat untuk rujukan sains dan teknologi.Jadi...kenapa perlu buku setebal itu?
Kedua,yang membuat aku tergelak bila membaca...beliau menyatakan buku2 tebal yang dibekalkan oleh pihak2 tertentu adalah untuk menyiapkan generasi kini mejadi ATLET YANG HEBAT.Hah?kenapa plak?tu soalan pertama aku...yelah,dengan beban2 yang berat tu sudah tentu membuatkan anak2 kecil tu menjadi lebih kuat,gagah,berstamina tinggi,hari2 usung beg dengan beban yang berkilo2,betol juga kata aku.Namun sekali lagi!,beliau kecewa kerana masih belum ade atlet dari Malaysia yang betul2 berjaya,pasukan bola sepak Malaysia tewas di tangan pasukan dari Kepulauan Maldives,apa lagi ntah dia tulis aku pon tak ingat.Dan yang paling menarik sekali,di akhiran penulisan beliau,beliau bercerita mengenai 1 peristiwa,dimana beliau ternampak seorang budak di pondok telefon,menggapai2 ganggang talefon,namun tidak sampai,datang 2 kawan mereka,meletakkan BUKU DIBAWAH UNTUK DIJADIKAN ALAS KAWAN MEREKA YANG SEDANG BERGAYUT,uh!Kenapa boleh jadi begitu?
Begitulah serba sedikit artikel yang aku baca beberapa hari lepas.Pendapat aku,sebenarnya ada pihak yang tidak memainkan peranan yang sewajarnya dalam hal ni,baik dari "pihak2 tertentu",ibu bapa,pelajar itu sendiri,aku tidak menyalahkan sesiapa,berfikir dan bertindak!

*Masa aku di UTM,pergi kelas hanya bawa fail yang berisi kertas kosong untuk nota,alat tulis dan buku rujukan,dan tak tebal.....
*Artikel diatas adalah dari buku MASTIKA keluaran Ogos,segmen Kah Kah Kah,Bertajuk seperti yang aku bagitahu,dan beliau adalah merujuk kepada Hishamuddin Rais

Hishamuddin Rais




Korang?Indahkah Hari Ini?

Amirul@Qaseh

Tiada ulasan:

Lagu Bulan Ini.