Selasa, Julai 28

Penat....

Assalamualaikum....

12:35 tengah hari....
Waktu makan tengah hari pun tiba,namun perutku masih lagi kenyang dengan kuey teow goreng TAWAKAL yang sedap gila!Tawakal jer la...haha!!!!So aku ambil masa ini untuk menulis sedikit,mungkin untuk menghilangkan bosan dan lelah aku ni.
Okay,seperti yang kita ketahui,Yasmin Ahmad telah pun pulang menemui Yang Maha Pengasih,sesungguhnya Allah lebih mengasihinya.Dan pagi itu,aku terbaca blog si Afdlin Shauki(pagi betol die update blog....) tentang pemergian Yasmin Ahmad.
Sambil aku membaca dengan gagap tulisan beliau yang berbahasa inggeris itu,aku mengakui semua kebenaran yang di luahkannya,dimana kadang kala industri perfileman melayu kita terlalu banyak campur tangan,aku tak nak maksudkan sesiapa,hanya mereka yang tahu.
Beliau sebagai penggiat seni amat terkilan dengan sikap segelintir orang2 kita melayan pengarah2 dan pembuat2 filem,seperti kebanyakan filem Yasmin Ahmad sendiri,setiap kali filemnya ingin ditayangkan,pasti ada pihak yang kurang senang,dengan mengeluarkan fakta2 yang boleh merencatkan promosi filem tersebut,tak kurang pula yang memotong adegan2 yang tak sepatutnya,kenapa?pada aku,mungkin kerana mereka tidak mahu semua tahu bahawa realiti sebenar kehidupan masyarakat Malaysia.

"Jangan bagi banyak sangat kat karyawan kita, nanti diorang besar kepala", maybe that is what is in our cultural belief system. Which is Fucked up. You watch... now that she has passed away.... her films will no longer be under scrutiny and all the unrelease-ables will become release-ables.

Aku tertarik dengan petikan di atas,kerana ia adalah kenyataan.hahahaha....gila la si Afdlin ni...

Kembali pada cerita Yasmin Ahmad,pada aku sendiri,sejujurnya beliau telah membuka mata aku untuk melihat hasil karya orang melayu,dan filem2 melayu,walaupun filem2nya tidak pecah panggung,namun pada aku hasil sentuhan dari beliau sangatla halus,terlalu banyak maksud tersirat di sebalik penceritaan beliau,aku kagum dengan kebolehan beliau,dan aku teringin untuk menjadi seperti beliau,menghasilkan sebuah karya yang dekat dengan masyarakat,Ya!filemnya penuh dengan kontroversi,namun...pada aku,itulah hakikat kehidupan.Tahniah buat beliau atas kejayaan beliau di dalam negara serta di luar negara,sesungguhnya tiada siapa yang dapat mengganti tempatmu.Al-Fatihah.....

Dan semoga industri perfileman melayu ini menjadi lebih indah dengan kehadiran insan2 seperti beliau.


Korang?Indahkah Hari Ini?

Amirul@Qaseh

Tiada ulasan:

Lagu Bulan Ini.