Selasa, Ogos 18

Ogos Ini.

Assalamualaikum......

Huargh....
Pagi Selasa,18 Ogos 2009,5:07am.
Perasaan itu datang kembali,perasaan mengantuk yang amat,lebih 18 kali aku menguap,namun apakan daya,aku berkerja,dan akan terus bekerja.Mencari nafkah untuk diri aku sendiri,untuk teruskan perjuangan kehidupan di dunia yang penuh pancaroba ni.Dan aku akan terus berdiri,disini,di bumi ini.

Hurm....
Ogos?setiap kali ogos menjelma,pasti 1 yang terlintas di hati aku,MERDEKA!,ya...sambutan bulan kemerdekaan sempena kemerdekaan negara yang aku cintai Malaysia.Tahun nie,genap 52 tahun Malaysia merdeka,dan aku amat bertuah kerana aku berada di sebuah negara yang aman,tanpa peperangan dan pergolakan,dengan hadir pelbagai bentuk manusia,berbeza kaum,warna kulit,mahupun agama,kita tetap berada dalam 1 rumpun,walaupun ada segelintir mereka yang cuba menghuru-harakan keadaan,namun kecekapan pihak berkuasa tempatan dalam menangani isu itu menenggelamkan cubaan tersebut.Ya,aku bangga menjadi rakyat Malaysia!,cuma harapan aku,sedikitkanlah jumlah korupsi di kalangan kita,jangan jadikan wang dan kepentingan diri sendiri menjadi tunjang dalam sesebuah organisasi.Sekali lagi aku ingin katakan,AKU BANGGA MENJADI RAKYAT MALAYSIA!.

Hanya yang ada di benak persoalan aku,kenapa ada sambutan bulan kemerdekaan?Adakah ia untuk menunjukkan dunia bahawa Malaysia ni dah merdeka dari penjajahan?atau mengenang perjuangan para pejuang dan wira2 negara melawan penjajah?atau mengenang nasib pejuang2 yang adakalanya tidak terbela?jika ya,mana dia?yang pasti,setiap tahun pada malam 31 Ogos,pasti di setiap bandar2 besar di seluruh pelusuk negara terdapat KONSERT,dihidangkan lagu2 dari artis2 terkemuka dan jual muka Malaysia,dan menyelitkan sedikit lagu2 yang kononnya patriotik,dengan ribuan penonton bersorak,berjoget kegembiraan dan ada juga yang bercumbuan di khalayak ramai(macam monyet).Dengan tembakan bunga api yang cantik dan menghanguskan duit poket kerajaan.Mana erti sambutan kemerdekaan itu?apa makna di sebalik semua itu?adakah itu cara kita mengenang pejuang2 dan wira2 kita?Uh!aku tidak pernah mengerti.

Tutup bab merdeka,
Hah?Ramadan hampir tiba?ya...Ramadan hampir tiba,hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk kita umat islam di seluruh dunia menyambut bulan yang sangat mulia,Ramadan Al-Mubarak,dan kita semua akan berpuasa sebulan di bulan ramadan.Diam tak diam,aku sudah bertambah lagi 1 tahun,dan aku semakin tua!haha...Pasti ramai ternanti2 akan kehadiran bulan ramadan ini,tetapi bukan kerana ingin menyambut puasa,tetapi mengingatkan bulan selepas ramadan,Syawal!Bulan berhari raya,betul tak?kini masing2 sibuk dengan persiapan untuk berhari raya,menjengah rakan2,saudara2 aku,masing2 giat mencari baju "raya",kuih "raya",kek "raya",langsir "raya",plan cuti "raya" jangan ceritalah,dah tempah awal2 lagi,haha....Habis siapa yang nak sambut puasa?kenapa sebulan sebelum ni takda orang sibuk untuk membuat persiapan "puasa"?Pelik kan?hahaha.....Ada juga lah segelintirnya,tapi sibuk ganti puasa tahun sudah,yang berlubang2,hahaha.....

Apa2 pun,Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan dan Selamat Menyambut Puasa "Raya",semoga Allah merahmati kita semua dan memberkati amalan2 kita,amin......

*Sempena sambutan puasa ni,aku memohon ribuan ampun dan maaf sekiranya ada silap pada penulisan aku,ada yang terasa hati,yang sakit hati,yang buruk hati,yang baik hati,segalanya,dan ingatlah bahawa yang buruk adalah dari aku dan yang baik adalah dari Allah!

Amirul@Qaseh

Tiada ulasan:

Lagu Bulan Ini.